آموزش وردپرس
ابزارهای سئو
ابزارهای سئو

معرفی ابزار های سئو

چنانچه در راه سئو سایت گام برداشته اید ، علاوه بر پیاده سازی راهکارها ؛ بدنبال استفاده از ابزارهایی برای سنجش میزان سئو خواهید بود ، پس در این مقاله با ما همراه باشید تا از طریق معرفی ابزار های سئو بتوانید به این هدف دست یابید.

موتورهای جستجو

آشکارترین وسیله برای سئو خود موتورهای جستجو هستند. یا یک جستجو ساده شما میتوانید نحوه نمایش سایت خود در SERP را مشاهده کنید و توضیحات موجود در متا تگ های سایت را چک کنید.

اکثر افراد غیر فنی نیز میتوانند به راحتی برای مشاهده توضیحات وب سایت از موتورهای جستجو استفاده کنند اما در زیر به بررسی برخی از فرمانهای موتورهای جستجو خواهیم پرداخت که با کسب این دانش دیگر از موتورهای جستجو مانند یک متخصص سئو استفاده خواهید کرد.

Site:

با استفاده از این فرمان نتایج جستجو محدود به دامنه ای میشوند که شما در عبارات جستجو خود وارد کرده اید. کاربرد آن در یافتن صفحاتی از سایت شما هست که توسط موتور جستجو تا کنون ایندکس شده اند و اطلاع از تعداد صفحات ایندکس شده میباشد. همچنین اگر پیغام

In order to show you the most relevant results, we have omitted some entries…

در ابتدای SERP به چشم خورد نشان از محتوای تکراری دارد. همچنین شما میتوانید این فرمان را با فرمان inurl و یا allinurl ترکیب کنید تا نتیجه جستجو را محدود به یک بخش از دامین کنید. به طور مثال با این فرمان میتوانید از اندازه بلاگ رقبای سایت خود مطلع شوید. به طور مثال:

  • site:seoskillsite.ir

  • site:example.com inurl:sort=price

در مثال دوم صفحات داینامیکی که میتوانند باعث بوجود آمدن محتوای تکراری شوند و در URL خود عبارت sort=price را دارند در SERP فهرست میشوند.

Related:

با استفاده از این فرمان موتور جستجو صفحات وبی که مشابه عبارت مورد جستجو میباشند را فهرست میکند. از این فرمان متخصصین سئو برای پیدا کردن سایتهای مناسب جهت بک لینک استفاده میکنند. از آنجا که دیگر تنها بک لینکهای مرتبط با سایت شما میتوانند به سئو سایت شما کمک کنند بهتر است قبل از مذاکره با سایتی برای بک لینک از این فرمان استفاده کنید. به طور مثال فرمان زیر کلیه صفحاتی که از نظر گوگل مرتبط با کلمه art میباشند فهرست میشوند.

related: art

Intitle: و Allintitle:

زمانی که از این فرمانها استفاده میکنید نتایج جستجو محدود به صفحاتی میشوند که عنوان خود عبارت مورد جستجو شما را داشته باشند. برای سئو میتوانید این فرمان ها را با site: ترکیب کرده و به شناسایی صفحات تکراری از طریق کلمات کلیدی در عنوان آنها بپردازید. به طور مثال:

site:seoskillsite.ir intitle:سئو

در صورتی که مایل به دریافت اطلاعات بیشتر در رابطه با فرمانهای موتورهای جستجو گوناگون هستید توصیه میکنم از searchenginewatch.com/ بازدید بفرمایید.

Webmaster Tools

گوگل و بینگ هر دو ابزار مدیریت وب سایت بسیار قدرتمندی در اختیار مدیران سایت قرار داده اند. با استفاده از این ابزار شما میتوانید از خطاهای حین کرال، وضعیت ایندکس صفحات، کنترل نقشه سایت، اطلاعات ترافیک ورودی، لینکهای ورودی و … مطلع شوید. این خدمات به صورت مجانی از سوی بینگ و گوگل ارائه میشوند. آدرس این ابزار در زیر آورده شده اند:

Web Analytics

هر وب سایت حتماً باید از این سرویس استفاده کند. این سرویس میتواند اطلاعات بسیار مفید در رابطه با بهبود ترافیک و حضور در نتایج صفحات جستجو ارائه دهند.

با استفاده از این خدمات شما میتوانید بررسی کنید که بازدیدکنندگان سایت شما از کجا می آیند، کدام صفحه را مطالعه میکنند، چه مدتی را در سایت شما سپری میکنند و … . همچنین میتوان بررسی کرد که بازدید کنندگان با استفاده از چه کلماتی در جستجوی خود به سایت شما هدایت شده اند و موقعیت تقریبی سایت شما برای یک عبارت جستجو کجاست. اطلاعات جغرافیای بازدید کنندگان ، آنالیز فعالیت سایت شما در شبکه های اجتماعی و جریان بازدید صفحات سایت شما توسط بازدید کنندگان نیز در این خدمات لحاظ شده اند. در زیر فهرست برخی از شرکتهای ارائه دهنده این خدمات آورده شده است:

توجه داشته باشید که خدمات آنایز وب Kissmetrics و webtrends مجانی نمیباشد.

ابزار کلمات کلیدی

هدف اول هر وبسایت جذب مخاطب میباشد لذا انتخاب کلمات کلیدی مناسب جزء گامهای اولیه و اساسی سئو هر سایت میباشد. برای تخمین میزان جستجو برای یک یا چند کلمه کلیدی میتوان از Google Adwords Keyword Tool استفاده کنید.

نکته ای که در رابطه با انتخاب کلمات کلیدی باید در نظر بگیرید اول میزان تخمینی جستجو ماهیانه آن کلمه کلیدی و دوم میزان رقابت بر سر آن کلمات میباشد. از انتخاب کلمات کلیدی با میزان جستجو خیلی بالا و رقابت بالا بپرهیزید و سعی کنید در گام اول بهبود سئو از کلمات کلیدی با رقابت پایین استفاده کنید.

Google Trends

سرویس کاربردی دیگری که گوگل ارائه میدهد Google Trends میباشد. با استفاده از این ابزار میتوانید به بررسی صعود و نزول میزان جستجو برای کلمات کلیدی در سالهای اخیر و همچنان تغییرات فصلی در میزان جستجو بپردازید. به طور کلی میتوان از این ابزار برای بررسی تغییرات ناگهانی و سریع در میزان جستجو کلمات کلیدی مد نظر شما مناسب میباشد و با استفاده از آن میتوان به برنامه ریزی برای جذب مخاطب برای کلمه کلیدی مناسب در زمان مناسب پرداخت.

 
معرفی ابزارهای سئو

نرم افزارهای سئو

شرکتهای بسیاری خدمات سئو آنلاین ارائه میدهند در زیر به معرفی برخی از بهترینهای آنها می پردازیم:

  • screamingfrog: این نرم افزار رفتار یک کرالر در سایت شما را تقلید میکند و به شما به آنالیز سایت از دید سئو کمک میکند. این نرم افزار برای وب سایتهای بزرگ که بررسی دستی صفحات آن زمانبر میباشد، توصیه میشود. نسخه مجانی آن حداکثر تا 500 آدرس را چک میکند.

  • Xenu’s Link Sleuth: این نرم افزار به دنبال لینکهای شکسته در سایت شما میگردد همچنین میتوانید از این نرم افزار برای پیدا کردن محتوای تکراری استفاده کنید. از دیگر کاربردهای آن میتوان به یافتن موقعیتهای بک لینک که در مقالات آینده به بررسی آن خواهیم پرداخت اشاره کرد.

  • Majestic SEO: این سایت حاوی فهرست عظیمی از لینکهای اینترنت میباشد که به شما کمک میکند به شناسایی و بررسی لینکهای ورودی به سایت خود بپردازید. نسخه مجانی آن تنها ابزار پایه را در اختیار شما قرار میدهد.

  • SEOmoz: یکی از ابزارهای مورد علاقه اکثر متخصصین سئو میباشد. از جمله قابلیتهای آن میتوان به تاریخچه رتبه، آنالیز رقبا، ارائه پیشنهادات در رابطه با بهینه سازی ساختار صفحات و … اشاره کرد. این سرویس تنها برای یک ماه مجانی میباشد.

  • Open Site Explorer: یکی دیگر از خدمات کمپانی SEOmoz میباشد. با استفاده از این پکیج میتوانید به بررسی لینکها پرداخته و با رقبا مقایسه کنید. تعداد درخواستها و برخی قابلیتها در نسخه مجانی محدود میباشند.

مرورگرهای سئو

همانطور که در مقالات گذشته اشاره شد کراولر موتورهای جستجو برخی از محتوا سایتها را نمیتوانند بخوانند و آنها را ایندکس کنند مانند تصاویر، ویدئو ها و فلش.

با استفاده از بروزرهای سئو مانند Browseo میتوانید محتوای سایت خود را از دید کرالرها بررسی کنید. همچنین این مرورگر ویژه به بررسی عنوان صفحات، تیترها، کد ریسپانس و … نیز می پردازد.

پلاگین های مرورگرهای وب

در زیر فهرستی از پلاگینهای موجود برای مرورگرهای مختلف وب ارائه شده اند که با استفاده از آنها میتون به بررسی سریع سایتهای گوناگون از نظر سئو پرداخت:

پلاگینهای Google Chrome

  • SEO Site Tools: با استفاده از این پلاگین میتوان به بررسی اطلاعات خارجی صفحه، المانهای صفحه، اطلاعات دامنه و … پرداخت. همچنین این پلاگین میتواند در گوگل وب مستر اطلاعات تکمیلی ارائه دهد.

  • Mozbar: با استفاده از این پلاگین دسترسی به اطلاعات مهمی همچون mozRank در سایتهای مختلف ساده میشود. قابلیتهای پیشرفته آن تنها برای حسابهای SEOmoz Pro Account فعال میباشد.

  • SEO for Chrome: این پلاگین قبلا Chrome SEO نام داشت اما به دلایل حقوقی مجبور به تغییر نام شد. این پلاگین نیز دارای ابزارهای گوناگون سئو میباشد.

  • PageSpeed Insights: سرعت لود صفحات یکی از فاکتورهای مهم در الگوریتم رتبه بندی موتورهای جستجو میباشد با استفاده از این پلاگین شما میتوانید به بررسی عملکرد سایت خود از نظر سرعت بپردازید. همچنین این پلاگین پیشنهادات سازنده ای در رابطه با بهبود سرعت لود سایت ارائه می دهد. 

پلاگینهای Mozilla Firefox

  • SEOQuake: این ابزار تنها یک toolbar به بروزر شما اضافه نمیکند بلکه در صفحات حاصل از جستجو SERP نیز اطلاعات تکمیلی در رابطه با هر لینک ارائه میدهد.

  • PageSpeed Insights: همانند پلاگین هم نام خود برای گوگل کروم میباشد.

  • SearchStatus: با استفاده از این پلاگین میتوانید به بررسی میزان جستجو کلمات کلیدی، چک کردن فایل robots.txt، متا تگ ها و لینکهای canonical بپردازید.

  • Mozbar: عملکرد این پلاگین همانند نسخه گوگل کروم که در بالا معرفی شد می باشد.

امیدوارم این بررسی تا حدودی جامع براتون مفید باشه.

منبع :  psi-co.net

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *