آموزش وردپرس
خانه / سئو و بهینه سازی سایت / اصطلاحاتی که هر سئوکار باید بداند2
اصطلاحاتی که هر سئوکار باید بداند2
اصطلاحاتی که هر سئوکار باید بداند2

اصطلاحاتی که هر سئوکار باید بداند2

در ادامه مقاله مربوط به اصطلاحات سئو ، در این پست نیز به ادامه آن می پردازم ؛ پس همراه باشید:

Sitemap

نقشه سایت است که حاوی لینک های داخلی (آدرس صفحات) یک وب سایت است که به موتور جستجوی گوگل و بینگ داده می شود تا گوگل صفحات سایت را زودتر ایندکس کند.


GWT 

Google WebMaster Tools یا Google Search Console

گوگل وب مستر تولز یا گوگل سرچ کنسول ؛ ابزار مدیران سایت برای بهینه سازی و تحلیل و بررسی روند آن در گوگل است.


Google Analytics

گوگل آنالیز یک ابزار کاربردی تحت وب برای تجزیه و تحلیل سایت، اپلیکیشن و بازاریابی آنلاین میباشد. گوگل آنالیز میتواند نوسانات و ترافیک سایت شما را در اختیارتان قرار دهد. به شما کمک میکند که به شناخت و نگرش مشتری خود نزدیک تر شوید. برخی از مهمترین دلایل استفاده از گوگل آنالیز :

  • بهترین راه حل رایگان برای رشد سایت

  • بینش صحیح برای بازاریابی آنلاین کسب و کارهای بزرگ

  • تجزیه تحلیل اپلیکیشن


Impression

میزان دیده شدن می باشد که در دنیای تبلیغات و اینترنت به کار می رود.در گوگل وب مستر تولز نیز، به معنی دیده شدن در صفحات نتایج (SERP) است.


CTR

Click Throw Rate

نسبت کلیک به مشاهده و رتبه است.برای مثال اگر سایتی با کلمه کلیدی x در رتبه ۳ باشد و روزانه آن کلمه کلیدی ۱۰ بار جستجو شود، و روی آن سایت، ۴ بار کلیک شود، میزان CTR  برابر با ۴۰ درصد می باشد.


Hit

وقتی یک خزنده وارد صفحه می شود به ازای هر لینک و تصویری که مرجع آنها آدرس دیگری است، یک hit تلقی می شود.صفحه ای که دو عکس دارد و ۳ لینک، ۲ hit آن مربوط به آن دو عکس است(زیرا خزنده وارد صفحه دیگری می شود که فقط عکس است) و ۳ hit برای لینک های مقصد است که آدرس متفاوتی دارند و یک hit هم به دلیل ورود خزنده به صفحه محسوب می شود.


Visitor

بازدید کننده منحصر به فرد یک سایت.اگر یک نفر با یک IP بیست بار از سایتی بازدید کند ، او تنها یک بازدید کننده محسوب می شود.


Visit

بازدید صفحه.صرف نظر از منحصر به فرد بودن بازدید کنندگان؛ هر بازدیدی از صفحات یک visit محسوب می شود.


Adwords Google

گوگل Adwords سیستم تبلیغاتی آنلاین گوگل میباشد، که به شما امکان دستیابی به مشتریان جدید را خواهد داد. برنامه های تبلیغاتی گوگل ادورز به رشد و ارتقای سایت شما نیز کمک بسزایی میکند. در واقع با اختصاص دادن بودجه مورد نظر و با توجه به آیتم هایی مانند: کلمه کلیدی، رتبه آگهی، مناقصه پرداخت به ازای کلیک CPC، کیفیت امتیاز و دیگر بخش ها میتوانید تبلیغاتی هدفمند را در گوگل Adwords شروع کنید.


AdSense Google

گوگل Adsense ابزاری مناسب برای کسب درآمد از سایت تان میباشد. این سیستم توسط گوگل بوجود آمده تا به شما و سایت های عضو این شبکه اجازه ی نمایش آگهی های متنی و تصویری مرتبط با سایت شان را بدهد و در ازای کلیک و نمایش آگهی ها مبلغی برای آن ها در نظر گرفته میشود. همچنین قوانین سفت و سختی برای استفاده از این ابزار در نظر گرفته شده و عدم رعایت آن ها یا فریب کاری سیستم گوگل Asdens شما را از دریافت پول منع میکند.


Alexa Rank

رتبه ای است که سایت الکسا به سایت های دنیا به صورت جهانی و کشوری می دهد و هر چه پایین تر باشد نشان از پربازدید بودن سایت است. (راه های تقلبی برای کاهش رتبه وجود دارد).


Bounce Rate

آمار پرش

نرخ پرش در وبسایت به رویدادی گفته میشود که کاربر با ورود به صفحه سایت بدون انجام هرگونه عمل خاص مثل کلیک کردن روی لینک یا جستجو در وبسایت، از صفحه خارج شود. البته bounce rate میتواند معیاری بر کاربرپسندی سایت باشد و هرچه نرخ پرش کمتر شود وبسایت دارای ارزش بیشتری از نظر کاربران خواهد بود. همچنین نرخ پرش کاربران در سئو همواره حائز اهمیت بوده است.


Google Page Rank

یک عدد از صفر تا ده است که گوگل به سایت ها می دهد.هر چه این عدد بیشتر باشد نشان از قدرت بیشتر سایت است.بعد از سال ۲۰۱۲ و تغییرات گوگل، این رتبه بسیار کمرنگ و کم اهمیت تر شده است و خیلی دیر به دیر به روز می شود.


Google Trend

میزان پیک جستجوی عبارت ها را در قالب نمودار به صورت نسبی (پیک) نشان می دهد.


Google Keyword Planner

ابزار اولیه برای خرید کلمه کلیدی جهت نمایش در قسمت تبلیغات گوگل است و در عین حال ابزاری است که دقیقا نشان می دهد هر کلمه یا عبارت چند بار در ماه و سال جستجو می شود.


Cache 

کلا cache به معنی انبار ذخیره چند نوع است و در کل باعث افزایش سرعت می شوند.cache داده ذخیره شده ای است که باعث می شود اطلاعات مجددا از منبع، فراخوانی نشوند.خاصیت خوب آنها این است که به سرعت بارگذاری کمک می کنند.بدی آنها این است که آفلاین هستند.یعنی ممکن است در منبع اصلی اطلاعات تغییر کرده باشد، اما چون cache شده است شما اطلاعات به روز شده را نبینید..یک نوع روی سیستم کاربر است که در تنظیمات مرورگر می توان آنها را پاک کرد.

در سئو، cache در شخصی سازی نتایج موتور جستجو موثر است.


White Hat

کلاه سفید ، در هر حوزه ای به معنی سالم و پاک عمل کردن تلقی می شود.

در سئو به کلیه روش هایی که کاملا مطابق با قوانین موتورهای جستجوست (گوگل) و قصد دور زدن و فریب آنها نیست و هیچ گونه فرایند اسپم انجام نمی شود، کلاه سفید می گویند.کلاه سفید در حقیقت به این معنی است که هر چیزی گوگل گفت بگویید چشم.


 Black Hat

کلاه سیاه در هر حوزه ای به معنی بد و ناپاک و مخرب و گاها آشکارا (تابلو) عمل کردن تلقی می شود.

در سئو به کلیه روش های غیر معمول و اسپم جهت دور زدن موتور جستجو و فریب آن و حرکت بر خلاف توصیه های موتور جستجو، کلاه سیاه گفته می شود.

Black-Hat SEO

متخصصان سئو بمنظور بهینه سازی جایگاه سایت در موتورهای جستجو از روش های مختلفی استفاده میکنند. برخی از این روش ها طبق اصول و قوانین اعلام شده توسط موتورهای جستجو نمیباشند. در واقع بکارگیری راه هایی برای فریب دادن موتور جستجو و افزایش رتبه سایت بطور کاذب را سئو کلاه سیاه یا black hat seo می نامند. بعضی از روش های شناخته شده سئوی کلاه سیاه عبارتند از:

  • خرید بک لینک  و تعامل لینک به تعداد زیاد بمنظور افزایش لینک های ورودی به سایت.

  • نمایش سایت به کاربران به یک صورت و نمایش به موتورهای جستجو بصورت دیگر (سایت بهینه شده برای موتور جستجو)

  • جاگذاری بیش اندازه کلمات کلیدی در تگ متا HTML که صرفا برای القای کلمات کلیدی و فریب موتور جستجو استفاده میشوند.

  • محتوا و لینک های حاوی کلمات کلیدی که بطور مخفی در صفحات سایت ایجاد میشوند یا با رنگ پس زمینه یکی میباشند.

  • ایجاد متن های بی کیفیت همراه با کلمات کلیدی بسیار که صرفا جنبه ی فریب موتور جستجو را دارند.

  • استفاده از دو سایت با طراحی و متون یکسان که تنها کلمات کلیدی و متا تگ های آن ها با یکدیگر تفاوت دارند.

  • بکاربردن صفحات درگاهی و صفحات پرش که حاوی لینک های بسیار جهت هدایت کاربر به صفحه مورد نظر میباشد.

  • ایجاد محتوای اتوماتیک توسط نرم افزار که معنی و مفهومی نمی دهند و صرفا جنبه ی تلقین کلمات کلیدی به موتور جستجو را دارند.


Spam

به معنی کرم و مزاحم می باشد.در سئو به هر چیزی که ایجاد مزاحمت کند گفته می شود.برای مثال یک محتوای کپی و سرشار از کلمات کلیدی که برای کاربر مفید نیست یک محتوای اسپم تلقی می شود.لینک از سایتی بی اعتبار که خود در قعر چاه است و در همه صفحات آن تکرار شده است یک لینک اسپم است.ایجاد کامنت تشکر، صرفا جهت ایجاد لینک، یک عمل اسپم محسوب می شود.نتیجه ای که در نتایج موتور جستجو ظاهر می شود اما ربطی به عبارت جستجو شده ندارد یک صفحه اسپم تلقی می شود.

هر گونه کار اسپم توسط spammer به منظور کسب سود و بهره مانند دور زدن موتور جستجو و اهداف دیگر انجام می شود و معمولات در روش های کلاه سیاه کاربرد دارد.


 Blended search result 

نتایج جستجوی ترکیبی

تعریف صحیح این عنوان را میتوان اینگونه بیان کرد، نتایج جستجوی ترکیبی، به عبارتی نتایج موتورهای جستجو فراتر از وبسایت شامل نقشه و اطلاعات تماس، صدا، تصویر، قیمت کالاها، مقالات و  نتایج محلی که میتواند در بیشتر مواقع کاربر را سریع تر به هدفش برساند.


Algorithm

الگوریتم

مجموعه دستورالعمل هایی با شروع و پایان مشخص، که به ترتیب معینی اجرا می گردنند و باعث حل مسئله می شوند. مشخصا الگوریتم ها به موتورهای جستجو اعلام میکنند، که صفحات وب به چه صورت بررسی و نمایش داده شوند. به عبارتی ؛گوگل و موتورهای جستجو برای رتبه بندی صفحات در نتایجشان، از یک سری فاکتور ها و دستور العمل ها و روش ها پیروی می کنند که الگوریتم نامیده می شود.


Query

به معنی تقاضا می باشد.در سئو، به معنی عبارت جستجو شده تلقی می گردد.


Traffic

میران بازدید و شلوغی یک سایت نامیده می شود.سایت پر بازدید سایت پر ترافیک تلقی می شود.


 Alt Tag

هنگام قرارگیری نشانگر ماوس روی تصاویر نوشته ای بعنوان شرح کوتاه آن تصویر برای کاربر به نمایش در می آید. این مهم برعهده تگ آلت (ALT TAG) میباشد. این تگ کاربردی HTML از لحاظ سئو بسیار اهمیت دارد. بمنظور اهمیت تگ آلت در سئو باید متذکر شوم که موتورهای جستجو نابینا هستند!


Authority

به معنای اعتبار می باشد.هر سایتی دارای مقداری اعتبار است.هر چقدر اعتبار بیشتر باشد، قدرت سئوی آن سایت بیشتر است.اعتبار می تواند کم شود و یا زیاد شود.اعتبار چیزی نیست که با شاخصی بتوان آن را سنجید و به صورت غیر مطلق و نسبی محاسبه می شود.مقدار دقیق آن نزد هر موتور جستجو با توجه به الگوریتم های آن موتور جستجو محفوظ است. 


Directory Website

سایت هایی هستند که عملکرد آنها فهرست بندی است و سایت های دیگر دنیا را با دسته بندی موضوعی فهرست بندی می کنند.


Redirect

انتقال از صفحه ای به صفحه دیگر – (هدایت دوباره) .برای مثال وقتی از سایت example.ir به سایت expampl.com منقل شوید، (با کلیک، به صورت خودکار یا …) شما از آدرس اول به آدرس دوم ریدایرکت شده اید.


Redirect Link

لینک هایی هستند که به صورت غیر مستقیم به سایت های دیگر ارجاع داده می شوند.مثلا آدرس مرجع یک لینک برابر با example.com/x/2 هست و وقتی روی آن کلیک می کنید ابتدا به همین آدرس می رود و سپس به آدرس دیگری منتقل می شود.


۴۰۴ Page

صفحه ای است که نشان می دهد صفحه درخواستی وجود ندارد.۴۰۴ به معنی یافت نشد می باشد.


Ranking

همانطور که از نامش پیداست به معنی رتبه بندی می باشد.رنکینگ را به روش های مختلف می توان تعریف کرد.اگر رنکینگ رتبه ای از پایین آغاز شود (یک بهترین باشد)، رنکینگ بهتری محسوب می شود و برعکس.اگر در بحث رتبه بندی، میزان بازدید سایت را در نظر بگیریم می توان به رتبه بندی سایت الکسا استناد کرد.اگر رتبه بندی در عبارت خاص در صفحه اول گوگل باشد، می توان گفت که سایت x با عبارت y رتبه بهتری دارد.


Reputation and Popularity

میزان چرخش و محبوبیت یک سایت.هر چقدر یک سایت در سطح اینترنت بیشتر (و البته از سایت های با کیفیت و عناوین مناسب) به صورت طبیعی لینک داشته باشد و نام آن در شبکه های اجتماعی و حتی اذهان عمومی و به صورت دهان به دهان، بیشتر باشد، می توان گفت که آن سایت دارای قدرت، محبوبیت، شهرت و چرخش بیشتری است.


Social Signal

نشانه های شبکه های اجتماعی همان لایک و اشتراک و کامنت فیس بوک و توییت توییتر و پلاس گوگل پلاس و پین سایت پینترست و سایر شبکه های اجتماعی است.


Social Network

شبکه اجتماعی ؛ فیس بوک، توییتر، گوگل پلاس یک شبکه اجتماعی هستند.سایت های زیادی وجود دارد که می توان از آنها به عنوان شبکه اجتماعی نام برد.سایت linkedin.com نیز یک شبکه اجتماعی تخصص محور است.نرم افزار های لاین، وایبر، واتس اپ، اینستاگرام و … نیز شبکه اجتماعی مبتنی بر دستگاه های تلفن همراه و تبلت هستند.


Article Submission

ثبت مقاله! این کار به طور طبیعی برای هر سایتی مناسب است که اقدام به ثبت مقاله و انتشار آن در سایت های دیگر کند.یکی از روش های قدیمی سئو محسوب می شود.


Guest Post

پست میهمان : نوشته ای در یک سایت که توسط کسی غیر از نویسنده و صاحب آن سایت درج شده است.


SandBox

سند باکس یک پنالتی موقت توسط گوگل یا بهتر بگوییم یک جریمه موقتی است، در حقیقت روز های اول که وبسایتتان را تاسیس میکنید و روی کلمه های کلیدی خودتان کار میکنید شاهد هستید سریع بالا می‌آیید ولی دوباره به نتایج آخر سقوط میکنید و این بخاطر این است که گوگل اجازه نمی‌دهد وبسایت های تازه تاسیس در صفحات اول باشند و پس از مدتی که معمولا بین ۳ ماه تا ۱ سال متغیر و نسبت به رقابت کلمه کلیدی تغییر میکند، دوباره باز میگردید و سند‌باکس برای شما هیچ خطری ندارد و یک عادت ماهیانه گوگل است.


Hidden Text

متن های مخفی که در صفحه ای وجود داشته باشد.استفاده از متن های مخفی در روش های مخرب و کلاه سیاه کاربرد دارد. 


Domain name

نام دامنه! example.com نام دامنه آن example است و پس وند آن کام.


URL

uniform resource location

نشانی اینترنتی می باشد که شکل ساختار یافته یک آدرس اینترنتی می باشد.برای مثال example.com/m/guide یک url است.تمام مثال های زیر یک url هستند.url در بالای مرورگر ها به ازای هر پنجره و tab نمایش داده می شود.

http://example.com/x/y/guide

http://example.com/index.php?id=50&name=mobile

http://example.com/file.html

http://www.example.com/advertise.aspx

http://university.com/portal.jsp


Stop Word

به کلماتی گفته می شود که در کل اینترنت از آنها بسیار استفاده شده است. کلماتی نظیر:  اینجا, کلیک کنید و …


Alt Attribute

متن جایگزین در صورت عدم نمایش عکس. اهمیت alt attribute در سئو بقدری زیاد میباشد، که استفاده نکردن یا بکاربردن غلط آن میتواند سایت شما را با تنزل رتبه روبرو کند. در واقع تا وقتی از alt attribute بدرستی استفاده نشود، موتور جستجو نمیتواند درک درستی از تصاویر داشته باشد. به همین منظور بهتر از است به جای توصیف یک کلمه ای از تصویر، شرح کامل را در 2 تا 4 کلمه خلاصه کنیم.


ASP

active server page

یا صفحات سرویس دهنده فعال ؛ ابزاری شامل اسکریپت ها و برچسب های HTML می باشد، که میتوان با استفاده از آن صفحات وب داینامیک و برنامه های تحت وب را ایجاد نمود. Asp توسط شرکت مایکروسافت توسعه یافته است.


Accessibility

توسعه دهندگان و طراحان در فرآیند ایجاد صفحات وب چارچوبی را برای افراد معلول و نابینا در نظر میگرند. اهمیت این موضوع از لحاظ کاربرپسندی همواره مدنظر بوده است. مشخص است که موتورهای جستجو تصاویر و فایل های فلش را درک نمی کنند و همچنین مرورگرهای صوتی ویژه معلولین بخصوص در تلفن های هوشمند وجود دارند، که گاها برای خواندن صفحات وب دچار مشکل می شوند. بنابراین رعایت یکسری دستورالعمل بمنظور بهینه کردن وبسایت برای معلولین و خوانایی هرچه بیشتر برای موتورهای جستجو میتواند تاثیر مثبتی از لحاظ سئو برای سایت داشته باشد.


API

application programming interface

رابط کاربردی برنامه سازی یا  (API) رابطی میان برنامه ها میباشد. در حقیقت api موجب میشود که برنامه ها از طریق آن، بمنظور استفاده از ابزارها و رسیدن به نتیجه با یکدیگر در تعامل باشند.


Link Sculpting

مدیران وب‌سایت با استفاده استراتژیک از خاصیت Nofollow در لینک ها جریان پیج رنک صفحات وبسایت خود را کانالیزه می‌کنند که باعث افزایش پیج رنک صفحات مورد نظر خواهد شد. با تغییرات اخیر گوگل در نحوه استفاده از Nofollow این قابلیت دیگر تاثیرگذار نیست.


الگوریتم جستجو

گوگل یک الگوریتم خاص برای جستجو در صفحات و ثبت آنها در دایرکتوری بزرگش دارد. این الگوریتم با بیش از ۲۰۰ قانون برای ثبت شما تولید شده و پس از اینکه وبسایتتان را صفحات گوگل می‌بینید خوشحال باشید که از این راه پر پیچ و خم گذر کرده است. نمونه ساده اش همان متا تگ ها، تایتل تگ، انکر تسکت ها و لینک ها هستند.


 Cloaking

این تکنیک روشی برای نشان دادن محتوای متفاوت برای دو گیرنده یعنی موتورهای جستجو و خوانندگان وبلاگتان است. مثال ساده اش این است که شما مطلبی نوشته اید که می تواند شما را به بهترین رتبه در گوگل برساند اما محتوایش برای خوانندگان جالب نیست پس از تکنیک Cloaking استفاده می کنید. این روش تفکری اسپم گونه را ایجاد میکند و احتمال پنالتی شدن شما (اگر ممنوع نشده باشد) کم است.


Duplicate Content

محتوای کپی را که با آن آشنا هستید، این محتوا در حقیقت بلوک ها یا ماده هایی هستند که در دو دامنه و یا وبسایت هستند که یا دقیقا محتوای مشابه دارند یا اینکه شباهت های زیادی بین آنها وجود دارد. شما باید از بارگذاری محتوای کپی اجتناب کنید که این کار شما به سادگی شناخته نمیشود ولی اگر شناخته شود میتواند شما را در لیست سیاه گوگل قرار دهد.


Canonical URL

در حقیقت Canonicalization یک روند برای تبدیل داده است که دارای بیشتر از یک راه برای رسیدن به حد استاندارد است. از این رو Canonical URL یک Url استاندارد برای دسترسی به یک صفحه خاص در وبسایت شما است. برای مثال، نسخه استاندارد دامنه خودتان میتواند به این شکل http://www.domain.com یا به این شکل http://domain.com باشد.


Banned

جلوگیری از نمایش سایت شما در صفحه نتایج موتور جستجو را banned میگویند. معمولا عدم رعایت اصول بهینه سازی سایت (seo) و بکاربردن روش هایی برای فریب موتور جستجو ممکن است شما را در خطر banned قرار دهد.


Bait and Switch

تغییر استراتژی و محتوای یک سایت پس از اینکه توسط موتور جستجو (گوگل) یا دایرکتوری (DMOZ) ثبت شد. برای درک بهتر ،یک سایت با ماهیت فروش آنلاین پوشاک در نظر بگیرید، پس از ایندکس شدن در موتور جستجو و ثبت شدن در گروه پوشاک دایرکتوری ها، به یکباره استراتژی کاری خود را به آژانس تورهای مسافرتی تغییر می دهد. این روش معمولا کاربران را دچار تردید و دوگانگی می کند، پس هیچگاه توصیه نمی شود.


Canonical pages

صفحات ترجیح داده شده

برخی اوقات محتوای تکراری با آدرس های مختلف در یک سایت قابل دسترسی هستند. بهترین راه معرفی یک صفحه،  به عنوان صفحه ی مدنظر می باشد. در واقع canonical یک attribute برای یکelement  میباشد و هنگام قرار گیری در صفحات مدنظر به موتور جستجو اعلام میکند که کدام صفحه ی سایت میبایست در نتایج نمایش داده شود. برای دریافت اطلاعات بیشتر به صفحه پشتیبانی وبمستر گوگل "canonical page" مراجعه فرمایید.


Banner Ad

بنرهای تبلیغاتی قرار گرفته در صفحات وب که بیشتر با پسوند GIF و JPEG مشاهده می شوند. کاربرد بنر در وبسایت بمنظور هدایت کاربران به صفحه ی وب دیگر با استفاده از تبلیغات می باشد. همچنین استفاده از بنرهای فلش دیگر منسوخ میباشد و بکارگیری HTML5 و CSS3 توصیه می شوند. همچنین مرورگرها پشتیبانی کامل از فلش را ندارند.


LSI

نهان سازی معنایی کلمات کلیدی در محتوا

کلمات کلیدی LSI به صورت خلاصه همان مترادف ها هستند که با هوش مصنوعی موتورهای جستجو شناسایی می شوند.به عنوان مثال کلمه کلیدی  بهینه سازی و سئو دوکلمه ای هستند که در ظاهر کاملا متفاوت اما در معنی یکی هستند اما گوگل به راحتی قادر به تشخیص و یک معنی بودن این دوکلمه هست.

دقت کنید با انتخاب کلمات کلیدی LSI هوشمندانه کم رقیبتر می توانید به کلمات کلیدی اصلی و مترادف نزدیک شوید و به عنوان یکترفند سئو سایت ازش استفاده کنید.

 

در اینجا به پایان این نوشته رسیدید و شما با مهم‌ترین و رایج ترین اصطلاحات سئو آشنا شدید، قطعا هزاران اصطلاح دیگر هم وجود دارند اما اگر شما دارنده یک وبسایت هستید و به صورت تخصصی به دنبال سئو نرفته اید، همین چندین اصطلاح میتواند شما را با مقاله های تخصصی سئو اُخت دهد.

 

 برگرفته از سایت seorooz.net , alamto.com

 

 

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

WordPress spam blocked by CleanTalk.